torsdag 6. oktober 2011

Litt enkel hverdagsmagi - Pizza

Det var tirsdagskveld og jeg stod og letet i kjøleskapet etter inspirasjon til middagsmat. Jeg hadde lovet kjæresten noe godt til han kom hjem fra jobb og jeg hadde virkelig lyst å overraske han litt.. Dermed ble det pizza! Jeg manglet litt vesentlige ingredienser, men jeg tok det jeg hadde tilgjengelig.. Bruk sansene, smak deg fram! 




Til en passe stor pizza

Pizzadeig av spelt
  • 25 g gjær (eller en halv pose tørrgjær)
  • 1,5 dl lunkent vann
  • 1 ss olivenolje
  • 1 ts salt
  • 4 dl speltmel
Lag deigen, dekk bollen med plast og sett den på et lunt og temperert sted. Jeg setter den alltid på badet der varmtvannstanken er en god hjelper. 

Pizzasaus
  • Ketchup 
  • Hvitløk
  • Salt og pepper
  • Oregano, basilikum - ta det du liker og har tilgjengelig!
Jeg toppet pizzaen med 
  • Cherrytomater
  • Rødløk
  • Skinke 
  • Ost

Fremgangsmåten er enkel. Surr hvitløken med litt olje i en stekepanne. Tilsett ketchup, krydre med salt, pepper, oregano osv. Ferdig med den! Sett den så til side og kjevl ut pizzadeigen til den er like tykk all over. Smør på pizzasausen du har laget og strø på det du ønsker å ha på toppen! Avslutt med ost og evt. litt tørket oregano. Stek den midt i ovnen på ca. 200 grader til osten er gylden! 

Smekket sammen en hvitløksrømmedressing i en fei bestående av
  • Lettrømme
  • 1 fett hvitløk 
  • Salt og pepper
  • En pitteliten skvett sitron
Bland dressingen med en liten dæsj med pesto og du får en deilig smaksopplevelse. :-)


Næringsinnhold per 100 gram (hele pizzaen er ca 500 g):
241 kcal
29 g karbohydrat
1,7 g tilsatt sukker
11,4 g protein
8,6 g fett 

Ingen kommentarer: