mandag 3. oktober 2011

Kremet risotto med sopp og bacon

I dag har jeg laget noe av det beste jeg vet, nemlig risotto! Det er ikke lenge siden jeg smakte det for første gang - på en italiensk restaurant i Fuengirolas "Calle del hambre". Jeg husker jeg kjente både lykke og fortvilelse på samme tid når kyllingrisottoen sakte men sikkert minket fra tallerkenen.. 


Ved å ta i bruk avorio- eller arborioris vil du få en risotto som er ordentlig kremet. Den er i alle fall å få tak i på Meny og ICA ;-)


Risotto - til 4 porsjoner
  • 1 løk, finhakket
  • 1/2 dl olivenolje
  • 3 dl arborioris
  • Ca 7 dl vann - bruk mer om du trenger det
  • 1 Kylling- eller grønnsaksbuljong
  • 3 mellomstore sopper
  • 100 g bacon 
  • 1 ss smør
  • Parmesan
  • Litt pepper


    Start med å kok opp vann og buljong i en egen kjele. Til risottoen bruk en mellomstor kasserolle. La løken frese i oljen til den blir blank, men uten å ta farge. Tilsett risen, rør om og la den frese en liten stund før du sper den med den varme buljongen, litt om gangen, etterhvert som risen suger til seg væsken. Legg lokk på mellom speingene slik at ikke væsken fordamper. 


    La risen trekke til seg væsken før du heller på mer. 


    Mens risottoen koker, kan du kutte opp soppen og baconet i grove biter. Stek soppen kjapt i stekepannen med litt olje, ta den av plata når den ser slik ut 


    Stek deretter baconet og legg det til side. 

    Etter 25-30 minutter, når risottoen er kremet og riskornene fremdeles gir litt tyggemotstand, er det tid for å krydre med smør, litt pepper og parmesanost. Smak evt. til med litt salt, men jeg synes ikke denne risottoen trenger det, buljongen og baconet er salte nok i seg selv. 

    Risottoen er snart klar.. Kremet og fin! 
    Like før servering rører du forsiktig soppen og baconet inn i risottoen.


    Spis risottoen som den er - den er veeeeldig mektig, så det er ikke sikkert at du trenger noe ved siden av! 

    Jeg kjørte et par kyllingfileter inn i stekovnen for å tilføre retten proteiner og ikke overspise meg på risottoen... I tillegg til at det ble igjen rester til lunsj i morgen. ;-)











    Næringsinnhold per porsjon (risotto): 


    Energi - 495 kcal 
    Protein - 12,2 g 
    Fett - 23 g 
    Karbohydrat - 58 g 
    Kostfiber - 1,5 g 


    Ps, Risottoen er både glutenfri og inneholder svært lite laktose og kan dermed nytes av personer med laktoseintoleranse. Ved prosseseringen av ost (i dette tilfellet parmesan) vil mesteparten av laktosen brytes ned og vil dermed ikke føre til laktoserelaterte plager.

    1 kommentar:

    Anonym sa...

    Dette ser virkelig nydelig ut, gleder meg til å prøve det ut! :)