onsdag 8. februar 2012

Hjemmelaget müsli/granola

Hjemmelaget müsli er både sunt og godt. Ved å varmebehandle korn og nøtter fremmes en helt spesielt smak samtidlig som at næringsstoffene får en høyere biotilgjengelighet (de blir lettere tatt opp i kroppen). Spis muslien sammen med melk, yoghurt eller bland det i smoothien! 


Min hjemmelagede müsli består av 

Havregryn
Kruskakli
Valnøtter, grovhakket
Hasselnøtter, grovhakket
Mandler, grovhakket
Gresskarkjerner
Solsikkekjerner
Sesamfrø
Linfrø

*

Litt vann 
Litt flytende honning

*

Rosiner evt. annen tørket frukt


Sett stekovnen på ca 180 grader. Ta fram et stekebrett og kle det med bakepapir. Bland sammen de øvrige ingrediensene i en bolle. Tilsett vann (slik at alt er fuktig, men ikke vått) og rør sammen. Ha deretter i en liten slant med honning og bland godt. Fordel blandingen over på bakepapiret og sett det ca midt i ovnen. Følg med underveis og vend på müsliblandingen. Ha i rosiner eller annen tørket frukt ca 10-5 minutter før müslien er klar (Hvis du har den i fra begynnelsen av så brenner de seg... Snakker av erfaring! hihi)

Når du kjenner at blandingen begynner å bli sprø og har fått en gylden farge er müslien ferdig. Ikke vær bekymret hvis den ikke er helt sprø når du tar den ut, la den avkjøle seg en stund så blir crispy. Prøv deg litt fram, stekovner er ofte forskjellig og det kommer an på mengden müsli du har lagt på stekebrettet hvor lenge den må stekes. Evt kan du skru på varmluftsystemet de siste minuttene (men da må du følge ekstra godt med ;)

Næringsinnhold per 100 gram 
481 kcal
27, 8 g karbohydrater
0 g tilsatt sukker
15, 5 g protein
34, 4 g fett 

(Utregnet ved hjelp av somebody.no

Peace and love - July



3 kommentarer:

Thea sa...

Kult med næringsinnholdutregning. Har du meldt deg inn hos somebody? Jeg vurderer å gjøre det å bruke det på bloggen :) Mange selvlagde tig som er morsomme å se næringsinnholdet på - og MPD er for dårlig!

Julianne sa...

Ja, meldte meg inn i går jeg :) Sendte en mail til Camilla ang. studentpriser, så da ble det ikke så ille.. Veldig bra hvis en kun trenger makronæringsstoffer. MpD er lite oppdatert, men en får mer informasjon ut av hver enkelt matvare mtp vitaminer og mineraler.. Dessuten er det kjapt å bruke somebody! Krever ikke så mye av deg! Hehe :)

Thea sa...

Kult med næringsinnholdutregning. Har du meldt deg inn hos somebody? Jeg vurderer å gjøre det å bruke det på bloggen :) Mange selvlagde tig som er morsomme å se næringsinnholdet på - og MPD er for dårlig!