søndag 26. august 2012

Ovnsbakt torsk med spekeskinke og "frekke" gulrøtter

Denne oppskriften er inspirert av Lise Von Kroghs "grisete torsk". Med denne vant hun Matbloggsentralens fiske-utfordring, og jeg ble med en gang fristet til å lage det samme. Lise er forresten en av mine tidligere forelesere fra ernæringstudiet på Atlantis Medisinske Høyskole, og et veldig inspirerende menneske. Les bloggen hennes, her er det mye kunnskap samt deilige oppskrifter å hente. 

Min versjon av den grisete torsken ble litt forenklet, men veldig god!


Dette trenger du

Torskefilét 
Spekeskinke
Salt og pepper
Evt. frisk basilikum

Slik gjør du det - Sett ovnen på 200 grader. Skjær torskefileten i passende stykker. Surr spekeskinke rundt hver og en torskefilét og plasser de fint i en ildfast form. Strø over litt salt og pepper og sett i ovnen. La fisken steike til du ser den er ferdig (hehe, sånn ca 15 minutter ?) 

"Frekke" gulrøtter a la Lise (-ingefær)

Gulrøtter
Appelsinjuice/appelsiner
Honning
Frisk chili

Skjær gulrøtter i lange skiver og ha dem i steikepannen. Ha over appelsinjuice til det dekker gulrøttene, en liten dæsj honning og ønsket mengde finhakket chili. Kok opp til juicen er redusert til det halve (den fordamper). Disse gulrøttene anbefaler jeg virkelig! Et spennende, friskt tilbehør. 


Jeg serverte torsken med dampede poteter og brokkoli, toppet med litt pesto :-)

Ha en fortsatt fin søndag! 

July :-)

lørdag 25. august 2012

Saft-is med blåbær!


Hehe, VEL - litt artig kan man jo ha det. Dette er rett og slett en god gammeldags saftis laget av fun light med smak av eple og pære og vann. Så hadde jeg i noen blåbær. Jeg er egentlig ikke fan av kalorifri mat, men denne fortjener plass på bloggen fordi den rett og slett ble så fin å se på :D 

Ps. Spises i alenerom - slafsealarm! 

onsdag 22. august 2012

Digg pasta med blomkål, tomat og hvitløk

Da vi flyttet og skulle ha ny tv, slo vi til på en slik get-boks som du kan gjøre opptak med. Det tok sin tid før det gikk opp for meg at jeg slapp og sitte pal forran tven hver dag klokken halv åtte for å få med meg intrigene på hotel cæsar! Men det er ikke bare hotel cæsar som bli tatt opp her i hus, jeg har nemlig funnet ut at slike matlagingsprogram ikke er det verste man kan sette på serieopptak! Denne retten kommer derfor fra en episode av Kitchen boss :-) Enkel, sunn og pen å se på! Akkurat slik jeg liker det. Beregn 45 minutter på denne middagen.


Dette trenger du

Blomkål
Tomater/cherrytomater
Sjarlottløk/rødløk eller vanlig løk
Hvitløk (3-4 fedd) 
Olivenolje
Geriljemel

Pastaskruer (ca 100 g per person)
(1-2 dl pastavann)
Ruccola
Parmasan

Slik gjør du det; 

Sett stekovnen på 220 grader. Skyll og skjær blomkålen i passende biter og fordel utover en ildfastform eller et stekebrett. Strø utover hvitløksfedd, tomat og sjarlottenløk, ha over litt olivenolje (eller den oljen du har stående) og strø over med geriljemel og evt litt salt. Sett formen i ovnen og la den godgjøre seg i ca 40-45 minutter (sjekk med jevne mellomrom slik at det ikke brenner seg). Jeg kunne godt ha latt min stå i ovnen i noen minutter til, og litt grillfunksjon på slutten er nok heller ikke feil! 

Kok pastaen etter anvisningen på pakken. Kok pastaen al dente - ikke kok den ihjel ;) Ikke sil av alt pastavannet, du skal bruke en del av det straks. Når blomkålblandingen er ferdig, ta den ut av ovnen og ha blandingen over i pastaen sammen med en neve frisk ruccolasalat og fersk parmasan. Hell over litt og litt pastavann slik at du lettere kan røre sammen pastaen. Servér i en dyp asjett og rasp over litt parmasan. Håper det smaker! :-) 

:-) Julianne 

mandag 20. august 2012

Grove pannekaker, brettet med fyll!

Jeg ble inspirert av Karolines tortilla calzone, der hun har brukt fullkornstortillas til å lage innbakt pizza! For en artig idé, og så enkelt! Jeg skulle spise middag alene denne dagen, og det er da jeg er i mitt mest utforskende hjørne. Kan ikke presse på min kjære hva som helst  heller... Hihi. I alle fall, tortillas hadde jeg ikke - men ingredienser til pannekaker, det har jeg jo alltids liggende. Det høres kanskje rart ut, men dette ble faktisk skikkelig digg! 


Slik gjør du det: 

Grove pannekaker (1-2 pors)
1 egg
2, 5 dl ekstra lett melk
ca 1 dl fullkornshvetemel
0,5 dl havregryn
Litt salt
Litt olje 

Visp sammen egg og halvparten av melken. Tilsett mel, havregryn og salt og visp til en glatt røre. Visp inn resten av melken og ha i en skvett olje. La røren svelle mens du skjærer opp ingrediensene til pannekakefyllet. 

Fyll
Fyll pannekakene med det du liker, mitt fyll bestod av;
Philadelphia med hvitløk og urter
Spekeskinke
Svarte oliven
Paprika
Frisk basilikum
Frisk oregano
Parmesan 

Stek pannekakene i en stekepanne, legg de på et bakepapirkledt stekebrett og sett stekovnen på ca 200 grader. Smør på philadelphia og fyll den ene halvdelen av pannekakene og brett over. Bruk gjerne philadelphiaen som "lim" rundt kantene, slik Karoline har gjort. Stek i ovnen på varmluft i ca 15 minutter. Lag en digg salat mens du venter og servér! 








Hvis du vil prøve noe litt utenom det vanlige :-) Veldig enkelt, og veldig godt! 

søndag 19. august 2012

Matbloggtreff på Mathallen Vulkan!



I går var det duket for matbloggtreff på Mathallen Vulkan Oslo! 50 av Matbloggsentralens medlemmer møttes for å høre mer om hva den mye omtalte mathallen skal kunne tilby når den åpner i oktober 2012. 

Mathallen skal bli en alternativ salgskanal av unike råvarer vi ikke får tak i i dagligvarehandelen. Kortreist mat og bred kompetanse er viktige stikkord. 

Etter foredraget fikk vi boltre oss med fargerike smaksprøver fra alle aktørene! Jeg ble mest begeistret for all den nye frukten jeg ikke hadde smakt før. Fy søren så mye godt! Jeg fikk smake på frukt med smak av ostekake...! Fantastisk. Ellers var det mye annet spennende, jeg tok med kameraet og knipset et utvalg bilder - Enjoy! 














Fra Sultan





















Mathallen på Vulkan Oslo kan ikke bli annet enn suksess! 

Julianne :-)

tirsdag 14. august 2012

Is av 100 % frukt og bær

IS - av 100 % frukt og bær, uten tilsatt sukker! Det er ingenting som er bedre enn sunt snop, er det vel ? Denne isen kan du spise hver dag, flere ganger om dagen om du vil! Barn vil nok også sette pris på denne godsaken. En is dekker minst èn av fem om dagen, og lager du is av flere enn en frukt vil du få i deg bra med vitaminer og mineraler. 

I går lagde jeg is av det jeg hadde tilgjengelig; Kiwi, eple, pære, jordbær, blåbær og litt akasiehonning. 

Skjær alt opp i biter og ha det i en blender. Husk å smak på blandingen slik at du får ønsket smak på isen. Hell i isformer og frys! Jeg hadde oppi litt hele bær i bunnen av isformene og i enden. For syns skyld :)





Ser den ikke god ut ? Vet du fikk lyst til å prøve ;) 

Ha en fin kveld da! 

July

mandag 13. august 2012

Å plukke blåbær...



... er noe av det mest beroligende jeg vet. 



Vi plukket 2 kg blåbær uten bærplukker i går. Været var fantastisk og den travle hverdagen ble satt på pause i noen timer. Det er så deilig å være ute i skog og mark, uten å høre en eneste bil suse forbi. Nei, jeg tenker det hver gang jeg tuller meg inn i en skog, dette bør jeg gjøre oftere.. Så blir det vinter. Hehe. Nei og nei. Bort med unnskyldningene. 

Ha ei fin uke! Jeg må finne ut hva jeg skal bruke blåbærene til! Har du forslag ? :)

Julianne <3

fredag 10. august 2012

Tacosalat med lompechips (kjøttfri!)

Denne taco-varianten er noe utenom den tradisjonelle fredagstacoen! Uten kjøtt, men likevel en ganske så proteinrik variant. Bønner er i tillegg rik på kostfiber og b-vitaminet folat. Prøv deg på speltlompechipsene også. Jeg har ikke ord for hvor overbevist jeg ble da jeg knasket i meg de lange chipsene. ;)



Lag en salat av ingrediensene du synes passer best til taco. Jeg tok det jeg hadde og benyttet meg av isbergsalat, ruccola, tomat, paprika, agurk og eple. Rødløk og mais hadde nok gjort seg godt også.

Så til tacobønnene - dette trenger du: 

Kidneybønner, hermetiske
Løk, grovhakket 
Hvitløk, finhakket

Tacokrydderblanding
Ca 2 ss tomatpuré
Litt vann
Paprikapulver
Spisskummin
Oregano (frisk eller tørket)
Basilikum (frisk eller tørket) 
Chiliflak (vær varsom med mengden!)
Salt og pepper 

Slik gjør du det - Ha litt olje i en kjele og stek løk til den er gyllen. Tilsett hvitløk. Ha i tomatpuré, litt vann og resten av krydderne som står i listen over. Smak deg frem til ønsket tacosmak ;) Tilsett bønnene til slutt. 



Så til det mest spennende med hele måltidet - lompechips! 

Jeg fant denne oppskriften hos Veganmisjonen og ble veldig fristet til å prøve. Det er veldig enkelt å lage og det du trenger er lomper (speltlomper er et godt alternativ), olje og salt.

Sett ovnen på 225 grader. Skjær lompene i strimler på 1-2 cm. Fordel utover et bakepapirkledt stekebrett, pensle hver chips med olje og strø over litt salt (og evt. pepper).

Ikke gå fra kjøkkenet mens du steker lompechips, de er ferdige på 4-6 minutter. De er ferdige når de er sprø og gyldne.   



Dandér salaten på en tallerken og legg tacobønnene over slik som vist på bildet (for eksempel ;) Servér med tacosaus og guacamole

Ha ei strålende god helg! 

Julianne :)

onsdag 8. august 2012

Forfriskende vannmelon-is!


Den isen her er sunn, dere! Fri for sukker og tilsetningsstoffer. Den består egentlig bare av vannmelon. Enklere blir det nesten ikke. Du trenger kun vannmelon, isformer, blender, fryser og litt tålmodighet så har du laget tidenes enkleste saftis! 

Min vannmelon var desverre på randen til å bli melete, det var derfor jeg handlet raskt og laget ispinner av den istedet. Når melonen er godt moden er den ofte på sitt søteste, noe som gjør at en ikke trenger å tilsette sukker. 

Slik gjør du det - Skjær melonen i biter og legg dem i blenderen. Kjør til glatt konsistens. Om du er fin på det (eller har barn) kan du sile blandingen for å bli kvitt steinene. Hell blandingen i ispinneformene og legg i fryseren! Så er det bare å vente til de er frostne ;)

Jeg har sett flere bloggere lage sunnere saft-is. Blant annet har Lise Von Krogh og 
Mat på bordet herlige varianter. Gleder meg til å prøve litt mer spennnede varianter! 

Jeg kjøpte forresten ispinneformene mine på Kitchn. Jeg kjøpte mine på 30 % forrige helg. De er dødskule! Hihi :)

Ha en gooood kveld og lag ispinner til helgen ;)

 - July

onsdag 1. august 2012

Hjemmelaget jordbærsyltetøy

Dette her begynner å bli en tradisjon for min del, dvs - jeg planlegger å lage jordbærsyltetøy, og jeg planlegger å kjøpe et brett med bær, men jeg planlegger aldri NÅR jeg skal gjøre det. Det bare skjer det. Sånn som i går da jeg skulle fylle bensin på statoil på Tåsen. Der var det 19, 90 kr for ei kurv med jordbær! Bærene var små og fra dagen før, men når bærene likevel skal syltes har ikke det noe å si. Små bær er uansett som regel søtere enn store, noe som gjør at du ikke trenger like mye sukker i syltetøyet :)


Jeg kom hjem med et stort brett med jordbær + 1 (sjarmerte meg til en ekstra kurv velger jeg å tro). Og før jeg var kommet inn døra hadde jeg sendt melding til søte Cathrine som var så snill og kom for å hjelpe til med å rense bær. Slikt blir alltid mye kjekkere med godt selskap og uten henne hadde jeg nok måttet sitte resten av kvelden for å si det sånn. :)




Slik lager du i alle fall jordbærsyltetøy fra bunn: 


Dette trenger du: 


Jordbær
Sukker 
Certo frysepulver


Rens jordbæra og skjær dem evt i mindre biter (når du likevel sitter med kniven for å få av det grønne). Legg bæra i en kjele og bruk en potetstapper for å mose bæra. Du kan bruke en vanlig bakebolle også, men siden kjelen har en jevn bunn er det lettere å bruke potetstapperen. Mos til du er fornøyd med klumpekonsistensen! Jeg koker ikke jordbærsyltetøyet, jeg synes det smaker mye bedre ved å la være. Dessuten velger jeg å tro at næringsstoffene blir bedre ivaretatt ved å ikke koke syltetøyet. 


Bland certopulver med sukker. Dette er viktig hvis du vil unngå certoslintrer i syltetøyet (snakker av erfaring, heh). Certo bruker man for å få tykkere konsistens slik at du ikke skal trenge så mye sukker. Jeg oppgir ingen mengde når det kommer til sukkeret, smak deg heller fram til riktig søtsmak for deg. Jeg hadde i underkant av 3 kg bær og brukte under en halv kilo sukker til sammen.



Vi fylte opp 13 beger til sammen, så nå regner jeg med at vi er sikret en stund. Ut høsten i alle fall... 


Bruk jordbærsyltetøyet på brødskiven, i vaniljeyoghurt, over isen din eller gjør som meg og spis det rett fra skåla med skje ;)


Nå er ikke mitt syltetøy sukkerfritt, men inneholder til gjengjeld mye mindre sukker enn syltetøyet du får kjøpt i butikken. Er det noen som har erfaring i å lage sukkerfritt syltetøy ? I så fall, hvilket søtningsstoff brukte du ? 


Ha en deilig dag! :)


Julianne