onsdag 18. januar 2012

Spaghetti carbonara

I Cappelens nye kokebok fant jeg en enkel oppskrift på carbonara. Jeg har aldri brukt oppskrift på denne retten, men tenkte det var på tide å lære hvordan det egentlig skal gjøres! Jeg har da aldri brukt egg i carbonaraen før... hihi. Uansett, den her var god den altså ;-)


Spaghetti carbonara 

Spaghetti (fullkorn)
Bacon, skjært i terninger/biter
Grønne erter
1 fedd hvitløk, finhakket
1 dl matfløte
2 egg 
Parmesan, raspet
Salt og pepper

Tilbered spaghettien etter anvisningen på pakken. Kutt opp bacon og hvitløk. Stek i en dyp eller stor stekepanne (eller kasserolle, ta det du har! Jeg bruker wokpanna). Følg med på spaghettien, ta den av platen når den er al dente (når den gir litt tyggemotstand). Tilsett ertene og ha deretter i spaghettien og bland godt. Ha i fløten og la pastaen putre litt til konsistensen er kremet. Ta deretter pannen av stekeplaten og tilsett eggene. Rør forsiktig. Det er viktig at pannen ikke er for varm, da vil eggene "omelettisere" seg (kan jeg si det ?). Får du eggeklumper i sausen kan du evt. tilsette en liten skvett til med fløte eller melk.  Smak til med salt og pepper og tilsett fersk raspet parmesan! 



Servér gjerne et godt brød til - for eksempel Eltefritt brød med soltørket tomat og pesto!


Ta også en titt på denne egenkomponerte retten; kremet spaghetti med squash og soltørkede tomater 

Julianne :-)



1 kommentar:

Marlene sa...

Tror jammen det blir Pasta carbonara en dag snart. Det er GODT! :)

Hihi.. Billig å bo på landet skjønner du!! 8000 er lite i forhold til standaren på huset, men er ikke mange som er villig til å betale så mye meir her ute.. :) Så har vi fått oss en ganske god deal på leili i Molde. 8500 for 87 kvm. Ikke gæærn. 3 soverom. :) Så da. Blir spennende detta altså!! :D Blir uvant me mindre plass da, men er villig til å ofre det så lenge jeg kommer meg på fastladet. Hihi..

Klem