tirsdag 24. januar 2012

Hjemmelaget pesto

Ja.. Det var egentlig ikke meningen at denne basilikumplanten skulle ende sitt liv som pesto, men siden rema 1000 fikk meg til å velge en halvslapp basilikum så ble det bare sånn.. Jeg sliter virkelig med å holde plantene i live lenger enn 3 dager.. Er det bare meg ??  Ikke at jeg bruker så mye basilikum i matlaging, men det gjør seg veldig som pynt (Heh). Hvis du har noen gode råd - del dem med meg!


Deilig pesto
Et lite glass

2 dl friske basilikumblader
50 g pinjekjerner
2 store fedd hvitløk
1/2 dl parmesanost, finrevet
litt salt 
litt pepper
1 dl fin olivenolje

Jeg tilberedte denne vakre grønne smørja ved hjelp av stavmikser, men du kan godt lage pesto for hånd også. Smak til med salt og pepper til slutt.


Oppskriften er hentet fra Cappelens nye kokebok. Den er veldig god! 

Julianne 

6 kommentarer:

Marlene sa...

Burde kanskje prøve å lage selv endag, istedenfor å kjøpe ferdig. Hihi.. ;)

Reminiscence sa...

Jeg fikk heller aldri liv i mine basilikumplanter i mer enn tre dager, helt til jeg plasserte dem under lyset på kjøkkenbenken. Nå holder de seg i månedsvis. Tror sterkt lys er nøkkelen. Og mye vann.

Julianne sa...

Sier du det? Månedsvis? Det er jo rene drømmen..! Hehe. Min stod på kjøkkenbenken før, men hørte rykter om at den trengte "ekte" lys. Derfor satt jeg planta mi på kommoden ved siden av det ene vinduet som slipper inn lys i leiligheten.. men ingen suksess. Hehe. Tror jeg skal gjøre som du sier og sette den tilbake på kjøkkenbenken og heller bli litt flinkere å vanne den..! Nok en gang, tusen takk for råd :-)

Reminiscence sa...

Ja det hjelp hos meg. Den stortrives under det falske lyset. Og når den står så nærme vasken er det lettere å vanne den. Det ganske artig å se hvor fort den går fra å se helt daff ut til å bli helt struttende etter bare litt vanning. Og jeg av typen som aldri får en orkidè til å blomstre på nytt (jo forresten, en gang!)

Julianne sa...

Vet du hva! Jeg kjøpte ny basilikum her om dagen (tirsdag var det vel) og den lever ennå! Jeg plukket sammen noen tips jeg har fått - før jeg plantet basilikumen la jeg noen trefliser i bunnen av potta og så satt jeg den på kjøkkenbenken under et spottlys. Så gir den den vann til frokost og kvelds. Den er så fiin og jeg er så glad! :D

Julianne sa...

Spørs hvor lenge den holder seg da, det har jo bare gått 4 dager.... :P Men det er nesten rekord for min del!