tirsdag 20. desember 2011

No-knead grovt julebrød

Da har jeg endelig skaffet meg den etterlengtede jerngryta. Og siden bussen aldri kom til ullevål stadion den dagen, bærte jeg like så greit den blytunge jerngryta og konfektglassene hjem til Frysja. Skal si jeg holdt på å begynne å grine midtveis da fingrene mistet følelsen og skuldrene var på høyde med navlen. Men siden Birgitte i 71 grader nord greide å bære over 50 kg på ryggen i over 13 timer tok jeg meg sammen og fullførte den 2,5 km lange turen hjem.... hihi. Uansett - dagen etter ble det stekt julebrød i den nye jerngryta, og dermed var hele min lille ekspedisjon fra Ullevål stadion glemt. 



Eltefritt, grovt, sunt og deilig julebrød

200 g hvetemel
300 g rugmel, finmalt
0,5 ts tørrgjær
1,5 ts salt
Litt hasselnøtter, grovhakket
Litt mandler, grovhakket
Rosiner
2 dl vann
2 dl melk

Bland de tørre ingrediensene i en bolle før du tilsetter væsken. Bland raskt sammen med en slikkepott eller lignende. Deigen skal være litt klissete. Dekk over med et kjøkkenhåndkle eller plastfolié og la den heve i 12-18 timer. 

Når deigen er ferdighevet heller du den ut over et stykke bakepapir som du har strødd litt mel på. Bruk slikkepotten og brett deigen sammen noen ganger før den igjen skal heve i 1,5 - 2 t. La deigen heve på bakepapiret, dekk den til med bakebollen! Husk å ha nok mel på bakepapiret slik at deigen lettere kan "gli" ned i jerngryta. 

Sett ovnen på 275 grader og forvarm jerngryten i 10 minutter før du har i brøddeigen. Jeg strødde et tynt lag med mel i bunnen av jerngryta siden mitt aller første brød (jeg vil ikke snakke om det) satt seg fast i bunnen. Stek brødet med lokk de første 30 minuttene, ta deretter av lokket og stek brødet uten lokk i ca 15 minutter til. Avkjøl brødet på rist! 

Hvis du ikke har jerngryte eller heller vil ha avlange brød kan du gjøre det på denne måten: 
Bruk slikkepotten og brett deigen noen ganger eller form deigen evt avlang. Ha deigen i brødforma og la den heve i ytteligere 1,5 - 2 timer før du steker den midt i ovnen på ca. 250 grader, i ca 40-45 minutter. 



1 kommentar:

Marlene sa...

Hihi. Horn har nok blitt bakt noen ganger. ;) Oppskrifta til mor slår aldri feil.. ;)
Ja, må skaffe deg noen unger du også nå.. ;) Du får trøste deg med at de kanskje er litt søtere på bildene enn i virkeligheten.. Der får du ikke med all trassen. ;) Tjihi..
God jul, søte du. Klem :)