onsdag 22. august 2012

Digg pasta med blomkål, tomat og hvitløk

Da vi flyttet og skulle ha ny tv, slo vi til på en slik get-boks som du kan gjøre opptak med. Det tok sin tid før det gikk opp for meg at jeg slapp og sitte pal forran tven hver dag klokken halv åtte for å få med meg intrigene på hotel cæsar! Men det er ikke bare hotel cæsar som bli tatt opp her i hus, jeg har nemlig funnet ut at slike matlagingsprogram ikke er det verste man kan sette på serieopptak! Denne retten kommer derfor fra en episode av Kitchen boss :-) Enkel, sunn og pen å se på! Akkurat slik jeg liker det. Beregn 45 minutter på denne middagen.


Dette trenger du

Blomkål
Tomater/cherrytomater
Sjarlottløk/rødløk eller vanlig løk
Hvitløk (3-4 fedd) 
Olivenolje
Geriljemel

Pastaskruer (ca 100 g per person)
(1-2 dl pastavann)
Ruccola
Parmasan

Slik gjør du det; 

Sett stekovnen på 220 grader. Skyll og skjær blomkålen i passende biter og fordel utover en ildfastform eller et stekebrett. Strø utover hvitløksfedd, tomat og sjarlottenløk, ha over litt olivenolje (eller den oljen du har stående) og strø over med geriljemel og evt litt salt. Sett formen i ovnen og la den godgjøre seg i ca 40-45 minutter (sjekk med jevne mellomrom slik at det ikke brenner seg). Jeg kunne godt ha latt min stå i ovnen i noen minutter til, og litt grillfunksjon på slutten er nok heller ikke feil! 

Kok pastaen etter anvisningen på pakken. Kok pastaen al dente - ikke kok den ihjel ;) Ikke sil av alt pastavannet, du skal bruke en del av det straks. Når blomkålblandingen er ferdig, ta den ut av ovnen og ha blandingen over i pastaen sammen med en neve frisk ruccolasalat og fersk parmasan. Hell over litt og litt pastavann slik at du lettere kan røre sammen pastaen. Servér i en dyp asjett og rasp over litt parmasan. Håper det smaker! :-) 

:-) Julianne