lørdag 28. juli 2012

Søtpotetchips

Åh, DETTE er moms, skal jeg fortelle dere! 

Tidligere har jeg prøvd meg på søtpotetmos (med suksess), men denne gangen har jeg laget chips av godsaken. Denne idèen fikk jeg da jeg leste den fantastiske bloggen til Silje!

Søtpotet er en god kilde til betakaroten som kan omdannes til aktivt vitamin A i kroppen. Vitamin A er godt for synet og er viktig for normal celledeling. Spiser du mye betakaroten, ja - da blir du brun, uten at det tilsynelatende er skadelig ;) Vitamin A er et fettløselig vitamin, det vil si at det ikke skilles ut i urinen slik vannløselige vitaminer gjør. Ved et høyt inntak av betakaroten vil overskuddet som kroppen ikke trenger, lagre seg i underhudsfettet vårt. Der vil det gi deg en fin glød, samtidig som at det virker som en beskyttende antioksidant.

Jeg bytter med glede ut den vasne nypoteten til fordel for søtpotet en gang i blant. Selv om jeg er en potetelsker, så kan jeg ikke si at nypotetchips smaker direkte digg.. (men det er klart det glir ned det også ;) Søtpotetchips kan godt nytes som en snack alene også,  lag en deilig dip til for eksempel! 


Søtpotetchips

Søtpotet (se an hvor mange dere er og hvor mye du vil ha ;)
En god skvett olje 
Salt og pepper 


Hvordan gjør du det ? Se Siljes blogg for veldig fin beskrivelse <-- ! 

1. Skrell søtpoteten
2. Skjær den opp i 0,5 cm tykke båter/chips
3. Skyll dem i kaldt vann
4. Tørk dem godt i et kjøkkenhåndkle eller kjøkkenpapir
5. Ha chipsene i en liten bakebolle, ha i litt olje, salt og pepper og bland godt. 
6. Fordel utover et bakepapirkledt stekebrett
7. Stekes på 175 grader i 30 min før du tar dem ut av ovnen, snur chipsene og steker den andre siden videre i ca 10 minutter. Jeg bruker varmluft. 

Er det noen som har andre forslag til hva søtpoteten kan brukes til ? 

Julianne :)




Ingen kommentarer: