lørdag 2. juni 2012

Wok med scampi

Jeg har aldri vært særlig begeistret for sjømat, men etter at jeg smakte reker for første gang i fjor (og likte det), har en ny verden åpnet seg for meg.  For det første slipper jeg forhåpentligvis å være den sære som kun sitter og spiser loff med smør på de berømte "vin og reke-kveldene", og for det andre så har jeg nå blitt så tøff i trynet at jeg til og med har begynt å få sansen for scampi - siden det faktisk smaker kylling! I går var dagen der jeg for første gang tilberedte scampi på egenhånd (og den er heller ikke fritert inni en sånn liten sushibit). Jeg prøvde meg til og med på en aldri så liten marinade, når jeg først var i gang. Marinaden består av: 


Hvitløk
Chili
Litt sitronsaft eller lime
Rapsolje
Svart pepper
+
Scampi (jeg kjøpte frostne, ferdigkokte)

Bland ingrediensene sammen med den scampien i en liten pose, legg den i kjøleskapet og la den marinere seg i minst en time. I mellomtiden kan du forberede resten av woken. Vi hadde veldig mye paprika i kjøleskapet, så dermed ble det mye fine farger på fatet fredagskveld!


2 gulrøtter
1/2 løk
1/2 rød paprika
1/2 gul paprika
1/2 grønn paprika
Salt og pepper
En neve sukkererter (belg)
En neve bønnespirer 


Kutt grønnsakene i passende biter og varm litt olje i wokpannen (eller en stor stekepanne). Ha først i gulrøttene, de trenger litt lengre steketid. Fortsett med løk, deretter paprika og sukkererter. Litt salt og pepper! Ta grønnsakene ut av wokpannen. Ha i scampien og stek den raskt i noen få minutter på hver side, før du har i grønsakene igjen! Bland godt, ha i bønnespirer og servér!



Jeg serverte denne med risnudler og sursøt saus (nei, det er ikke ketchup..)

GOD LØRDAGSKVELD! :)

3 kommentarer:

Marlene sa...

Ååååh. Lenge sia jeg har tittet innom! Nå kan jeg kose meg med mange nye oppskrifter nedover her!! :)
Har aldri vært noe sjømat-dame jeg heller.. Men nå i det siste har det blitt mer og mer smaking og jeg blir stadig mer begeistret. Men er ikke kommet heeelt dit at jeg tørr å kjøpe inn scampien selv enda.. ;) Men oppskriften din såg jo veldig fristende ut da.. ;)

God HELG! :) Klem

Lena sa...

Nå var det lenge siden jeg også har stukket innom. Herlig med nye oppskrifter og bilder å se på :) Men jeg lurer på en ting angående scampi.. det er nok et merkelig spørsmål, men jeg kjører på likevel :p Jeg har aldri spist scampi som ikke er frityrstekt før, og lurer på om det blir mykt og "trådete" hvis det ikke er frityrstekt?

Julianne sa...

Hei Lena :) Sorry sent svar, har vært en liten uke i Tyrkia!

Om scampi blir mykt og trådete hvis det ikke er frityrstekt er jeg neimen ikke sikker på! Jeg må innrømme at jeg ikke har spist eller laget så mye scampi oppgjennom årene, men ryktene sier at hvis de stekes for lenge kan de lett bli litt seige. Jeg kjøpte frostre ferdigkokte scampi (de røde) og lot dem tine på kjøkkenbenken før jeg stekte de i 2-3 minutter (eller til de krøllet seg litt). De ble veldig gode! Jeg trenger litt mer erfaring med sjømat før jeg kan gi deg et skikkelig svar, men prøv deg frem! Gi meg en lyd om hvordan det gikk ;)

Frityrstekte scampi er dødsgodt, men steker du scampi kjapt i pannen eller tilbereder dem i stekovnen får du et mye sunnere alternativ :)