mandag 7. mai 2012

Fylte paprika

For tiden er det eksamenslesing det går i, og da er det ikke alltid like enkelt å tenke ut noe nytt man kan ha til middag. For vår del har det gått mye i speilegg, kokt egg og omelett. Og så har vi spist sushi en gang da. Ja, denne gangen uten å få brekninger! Så det lover jo bra. Hehe. 

Fredag ble det fylte paprika. Jeg har tenkt lenge på å prøve å lage dette, men har egentlig ikke hatt troa på at jeg skulle bli mett av en paprika med litt fyll. Meeen, jeg tok grådig feil, det skal jeg love deg! Til og med min kjære storspiser av en samboer fikk ikke i seg en hel paprika en gang. Så dette er magefyll med deilig smak i samme slengen. ;)

Veldig lett å lage er det også;

Jeg beregnet en paprika per person. Del den på langs, slik jeg gjorde eller skjær av toppen slik at den står oppreist. Ta ut slinter og frø.

Jeg lagde fyll av

Kyllingkjøttdeig
Løk
Hvitløk
Sopp

+

1 dæsj tomatpuré
Litt vann
Paprikakrydder
Spisskummin
Oregano
Basilikum
Chiliflak
Salt og pepper

Stek kjøttdeigen, tilsett løk, hvitløk og sopp før du tilsetter tomatpuré og krydder. Smak til med krydderet etter eget ønske. Denne retten er igjen litt taco-inspirert (siden det er fredag og siden jeg alltid sier nei når middagsønsket her i huset ofte er taco... :P). 
Fyll i paprikaene og strø en god ost på toppen. Legg paprikaene i en ildfast form og stek på 200 grader i ca 15-25 minutter, alt ettersom hvor godt bakt du vil ha paprikaen din. Jeg liker at den har litt cruch. 

Servér med godt tilbehør. Her ble det nok en gang en frisk salat, guacamole, salsasaus og jasminris. 




 Kanskje du har forslag til litt mer spennende fyll ? :)

Julianne

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dette har jeg aldri likt, men jeg tror rett å slett at jeg skal gi det en ny sjanse siden det så veldig godt ut!! det er jo tross alt en deel år siden sist jeg smakte på det :)

Julianne sa...

Gjør det, Thea! Smaksløkene utvikler seg vet du :) Jeg synes det var veldig godt :) Også følte jeg meg så utrolig sunn på fredagskvelden! :P

Reminiscence sa...

Lykke til med eksamen! Dette så godt ut. Jeg er heller ikke begeistret for sushi, men det vokser på meg. Tvi tvi!