onsdag 11. april 2012

Grove pitabrød


Det kuleste med å lage pitabrødene selv er at du får se at de blåser seg opp i ovnen! (Jeg blir bare så fascinert...) Denne oppskriften har jeg "forsunnet" med det nye fullkorn hvetemelet fra regal. Det som er så bra med dette melet er at det lover hele 3 kaker på brødskalaen, og på samme tid skal ha like gode bakeegenskaper som det fine hvetemelet. 

Fyll pitabrødet ditt med det du liker best! Jeg fylte mine med kyllingen fra middagen i går, samt en liten haug med friske salatingredienser. 

*

Til 20 pitabrød
Oppskrift fra cappelens nye kokebok
Halvér oppskriften hvis du synes det blir litt mye med 20 pitabrød

25 g gjær eller en halv pakke tørrgjær
6 dl vann (lunket)
2 ss rapsolje eller annen nøytral olje
2 ts salt
ca. 16 dl fullkorn hvetemel(960 g)


Bland gjær og vann i en bolle og bland til gjæren er oppløst. Ha i olje, salt og mestepartet av melet. Elt sammen til en smidig deig. La den heve under et klede i en til en og en halv time. Sett ovnen på 275 grader og sett samtidig inn stekeplaten (den skal varmes opp)

Ha mel på bakebordet og elt deigen lett før du deler den opp i 20 emner. Trill til runde boller. La bollene hvile i ca 10 minutter før du kjevler dem ut til 1 cm tykke kaker. De skal ikke prikkes eller snittes. Stek brødene midt i ovnen, på rykende varme plater til de får litt farge, ca 5 - 8 minutter. Avkjøles på rist! 






Enjoy :)


5 kommentarer:

Anonym sa...

Disse skal jeg prøve. Kjøpte regal fullkornsmel idag! Hihi :)

Julianne sa...

Braaa! De er kjempegode ;)

Stine Alice sa...

For en hærlig blogg du har, kom innom her på min bloggrunde og det er jeg vrikelig glad for. Bloggen din er som en liten skatt, så utrolige mange gode og sunne oppskrifter på en plass. Jeg kommer nok til å se innom deg ofte:). Har allerde lagret flere av oppskriftene dine, som jeg skal prøve:).
Gleder meg til å følge deg:)
Ønsker deg en god helg:)

Anonym sa...

Hei, kan disse fryses og varmes lett i ovnen ved behov?

Julianne sa...

Hei Anonym! Beklager veeeeldig sent svar. Håper du prøvde oppskriften likevel :) Pitabrødene kan fryses og tas opp ved behov :)