tirsdag 19. mars 2013

Stekt laks med perlespeltrisotto

Perlespelt er veldig nytt for meg, men jeg har lagt merke til at den selveste matbloggdronningen Trine har brukt en del av dette kornet, og siden har jeg vært på utkikk. Da jeg tilfeldigvis kom over det på mathallen i Oslo var jeg snar med å kjøpe med en liten pakke. Det selges også i helsekostforretninger og helt sikkert i velassorterte matvarebutikker som ICA, Meny, Ultra eller lingende. Perlespelt er et godt og sunnere alternativ til hvit ris og pasta, da det inneholder mer vitaminer, mineraler og er rikt på både proteiner og kostfiber. Dessuten smakte det fortreffelig! 


Inspirasjon til denne oppskriften er hentet fra Trines Matblogg, ved å trykke på linken finner du orginaloppskriften

Til to personer trenger du 

2 laksefiléter
Asparges eller andre deilige grønnsaker
Salt og pepper

*
1 ss rapsolje til steking 
1 liten løk, finhakket
1 fedd hvitløk, finhakket
1, 5 dl perlespelt
3 dl vann + en halv grønnsaksbuljong
en liten neve raspet parmesanost


Begynn med perlespeltrisottoen: Finn fram en middels stor kasserolle. Surr løk og hvitløk i rapsolje i noen minutter før du tilsetter perlespelt. La spelten blande seg godt med løken før du tilsetter vann og grønnsaksbuljong. Sett på lokket og rør innimellom. Det tar omtrent 20-25 minutter før perlespelten er ferdigkokt og det skal være litt motstand i kornene. Når det er 10 minutter igjen risottoens koketid kan du begynne å steke laksen på middels varme i litt rapsolje. 
Aspargesen tilbereder du ved å koke opp vann i en kasserolle og tilsett litt salt. Ta kasserollen av platen og ha i aspargesen. Etter ca to minutter i det varme vannet er aspargesen klar til å spises. 
Tilbake til perlespeltrisottoen: Mot slutten av koketiden har du i revet parmesan og smaker til med salt og pepper. 



Har du brukt perlespelt i matlagingen før ? Del gjerne erfaringer med meg :)

Julianne :)

Ingen kommentarer: