lørdag 2. februar 2013

Eltefri pizzabunn

Ja, jeg vet ikke helt hva annet jeg skal si enn at dette er den beste pizzabunnen jeg noen sinne har smakt! Idéen fikk jeg av Trines Matblogg og jeg er overbevist. No more kneading - denne her ble sprø, luftig og deliciosa!


Sett en deig kvelden før du skal ha pizza eller om morgenen samme dag slik som jeg gjorde.

Pizzadeig til en medium stor pizza (nok til 2 voksne) 
100 g hvetemel
100 g grovt speltmel
1/4 ts tørrgjær
Litt salt 
Ca 1,5 dl vann 

Bland raskt sammen, pakk bollen inn i plastfolie og la den hvile på benken til du er klar til å spise. Det som er så genialt med denne måten å lage bunn på er at du IKKE trenger kjevle. Du skal på en måte bare strekke den ut i lufta. Hehe. Ja, jeg forklarer dårlig, se heller denne videoen før du begynner. 



Sett ovnen på 220 grader og varm opp en stekeplate (som et alternativ til pizzastein). 


1. Slik ser deigen ut når den har hevet i ca 10 timer. Ta den forsiktig ut av bollen og gjør som på videoen. Vær forsiktig med deigen - den skal bli knadd minst mulig. 
2. Legg den på et bakepapir. 


Nå er det bare å ha over ønsket fyll! 

Fredagens pizza fikk følgende på seg
Creme fraiche + finhakket hvitløk + salt og pepper (pizzasaus)
Soltørkede tomater
Serrano skinke
Rødløk 
En god ost 
Frisk basilikum etter steking (for smaken og for syns skyld ;)

Ta den glodvarme stekeplaten ut av ovnen og løft bakepapiret med pizzaen forsiktig over på den. Stek pizzaen til osten er gyllen i fargen (ca. 15 minutter, alt ettersom hvor godt stekt du liker pizzaen din). 


Servér med en god salat og nyt! 

Julianne 

5 kommentarer:

Ane @ Uten Gluten sa...

Ja, nå fikk jeg jo IKKE lyst på pizza... ;) Ser fantastisk ut!

Julianne sa...

Hehe, takk Ane! Du får prøve deg på en glutenfri eltefri pizza! Det blir nok steinbra det også ;)

Reminiscence sa...

Oi, dette så- og hørtes herlig ut! Dette vil jeg prøve ut.

Julianne sa...

Det må du nesten bare gjøre :)

Reminiscence sa...

Spent på hvordan yoghurten din ble... :D